المپیاد دانش آموزی
نوشته شده توسط : پاسخدون

المپیاد دانش آموزی

المپیاد یه مسابقه جهانیه که هر سال برگزار میشه و معتبرترین و باارزش ترین مسابقات علمی دانش آموزی حساب میشه.

برای اینکه به این مرحله برسید باید یه سری آزمون های داخل کشور بدید و اگر مقام بیارید میفرستن تون خارج برای مسابقات.

اونجا هم برای کشور افتخار آفرینی می کنید و هم تمام دنیا شما رو به عنوان نخبه های ایران با استعداد فوق العاده میشناسه و خود به خود خیلی فرصت های تحصیلی و شغلی عالی براتون ایجاد میشه.

المپیاد توی ایران ۶ رشته داره (ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، نجوم، کامپیوتر) که برای مسابقات جهانی دانش آموز اعزام میکنه.

یه المپیاد ادبی هم داریم که داخلی هست و جهانی نداره. البته مزایای داخل کشور رو کامل داره. المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی هم تازه اومده و به صورت آزمایشی فعلا برگزار میشه.

المپیاد بین دانش آموزهای دوره دوم متوسطه برگزار میشه اما برای موفقیت باید از اواخر دوره اول متوسطه شروع کرد به آموزش و آمادگی برای شرکت توی آزمون ها. ۳ مرحله داخل کشور داریم که مرحله اول حدود بهمن هرسال برگزار میشه که ۱۰۰۰ نفر قبول میشن.این آزمون تستیه و خیلی سطحش بالاست. مرحله دوم، توی اردیبهشت سال بعد و تشریحی برگزار میشه. توی این مرحله از بین ۱۰۰۰ نفر، ۴۰ نفر قبول میشن و میرن برای مرحله آخر. البته المپیاد کامپیوتر به آزمون برنامه نویسی جدا هم داره و بعد میرن برای مرحله آخر. این ۴۰ نفر همه عضو بنیاد ملی نخبگان میشن و مزایای معافیت سربازی، وام، رزومه، اعتبار و کلاس کاری و … رو دارند.

مرحله آخر در تابستون برگزار میشه. این افراد رو باشگاه دانش ‏پژوهان جوان می بره اردوهای مطالعاتی و براشون کلاس میذاره. آخرش هم مدال طلا و نقره و برنز میده. اونهایی که طلا نمی‏گیرند باید کنکور رو بدن اما سهمیه خاص دارند و کنکورشون خیلی آسون تر از بقیه میشه. اما اونهایی که طلا میگیرن، میافتند توی ظرف عسل !!!! کنکور نمیخواد بدن و هر رشته توی زیرگروه خودشون و هر جایی که بخوان میتونند درس بخونند اونهایی که طلای المپیاد ادبی رو میارن علاوه بر رشته های علوم انسانی، رشته های هنر رو هم میتونند بدون کنکور برن. تعداد طلاهای هر المپیاد در جدول زیر اومده:

 

المپیاد تعداد نفرات برگزیده توضیحات
کامپیوتر ۸  
ادبی حداکثر ۱۸ ۱۲ نفر از برگزیدگان المپیاد ادبی از رشته های ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و ۶ نفر دیگر از سایر رشته ها هستند که به شرط کسب حد نصاب لازم معرفی میشوند.
شیمی ۸  
نجوم ۱۰  
ریاضی ۱۲  
زیست شناسی ۸  
فیزیک ۱۰  

 

برای اعزام به خارج هم بین اونهایی که طلا گرفتند، آزمون برگزار میشه و برگزیده ها میرن برای مسابقات جهانی که خیلی اعتبارشون اضافه میشه و توی دنیا معروف میشن. در آینده میتونند از این رزومه استفاده بکنند و برای تحصیل یا کار اپلای بکنند و با امکانات عالی در خارج از کشور بمونند. البته امیدواریم این اتفاق نیافته و نخبه های کشور به وطنمون برگردند. اما بالاخره هر کسی هدف خودش رو داره.

 

ثبت نام المپیاد

 

ثبت نام مرحله اول المپیاد به صورت اینترنتی و از سایت http://oly.medu.ir امکان پذیره. معمولا دانش آموزها خودشون ثبت نام اولیه رو میکنند و دبیرستان ها اطلاعات رو تایید میکنند که ثبت نام نهایی بشه. هزینه ثبت نام در سال ۱۳۹۶، برای هر المپیاد ۲۲۵۰۰ تومان بود که باید به صورت آنلاین پرداخت بشه. برای اطلاعات بیشتر به دفتر مدرسه خودتون مراجعه کنید. بخش نامه المپیاد علمی سال ۱۳۹۶ رو هم میتونید از اینجا دانلود کنید. توی این بخشنامه تمامی شرایط رو دقیق نوشته.

المپیاد سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی هم تازگی داره به صورت آزمایشی برگزار میشه که سال ۹۶ دوره سومش بود. بخشنامه این المپیاد رو هم از اینجا دانلود کنید.

 

منابع آزمون

برای این المپیاد خیلی منبع واحدی وجود نداره اما اون چیزی که رایج هست و معمولا همه میخونند رو براتون توی جدول زیر میذاریم.

المپیاد دانش آموزی

در صورت سوالات بیشتر با ما تماس بگیرید. بی صبرانه منتظر شنیدن سوالات شما هستیم.

 المپیاد دانش آموزی توسط پاسخدون





:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 تير 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: